Андрей Смирнов
Время чтения: ~23 мин.
Просмотров: 4

Using scene viewer to display interactive 3d models in ar from an android app or browser

Navigation with keys & mouse

All navigation modes:

  • Left mouse button is used for interacting
    with the VRML/X3D world. When the cursor turns into a grabbing hand
    you know you can click or drag on this 3D object. This uses
    the VRML/X3D pointing-device sensors, and is fully configurable
    by 3D world authors.

  • Ctrl + Right mouse click picks a point,
    selecting a triangle and it’s containing shape.
    The selected point / triangle / shape is then used for some
    operations, like «Help -> Selected Object Information».

navigation mode:

Mouse:
Rotate Left mouse dragging
Move Middle mouse dragging (or Left mouse + Shift)
Zoom Right mouse dragging (or Left mouse + Ctrl; or scroll wheel)
Keys:
Rotate Arrows
Stop rotating Space
Move Ctrl + Arrows
Scale + / —

/ navigation modes:

Mouse:
Forward / backward Drag up / down with left mouse button
Rotate Drag left / right with left mouse button
Move (strafe) left / right Drag left / right with right mouse button
Fly up / down Drag up / down with right mouse button
Raise / bow your head Mouse wheel
Keys:
Forward / backward W / S or Up / Down
Rotate Left / Right
Move (strafe) left / right A / D
Jump / Crouch (or fly up / down) Space / C
Run Shift
Turn Mouse Look On
(Ctrl+M) to look around by moving the mouse.

It is usually comfortable to combine it with movement using AWSD keys.
Additional controls:
Increase / decrease moving speed + / —
Increase / decrease avatar height (preferred camera height above the ground) Ctrl + Insert / Delete
Rotate slower (useful to precisely set the camera) Ctrl + Left / Right

We also support 3D mouse devices,
see the demo video about 3D mouse inside
view3dscene.

There are many more operations with key shortcuts, that work in all
navigation modes.
Just explore the view3dscene menu, and look at the key shortcuts.

Supported use cases

Intended use case Recommended application Benefits
From a button or link on a website or Android app, launch a native AR view of a 3D model.

If Google Play Services for AR isn’t present on the device, fall back gracefully
to showing the model in a Scene Viewer-powered 3D mode.

, and choose an appropriate setting for displaying the 3D model.
  • : Always starts in an AR viewer, and users can manually switch to a 3D viewer. If Google Play Services for AR isn’t present, gracefully falls back to starting in the 3D viewer.
  • : Always starts in a 3D viewer, and users can manually switch to an AR viewer. If Google Play Services for AR isn’t present, users can’t switch away from 3D viewer.
  • : Always displays only in a 3D viewer, with no way for users to switch to an AR viewer.
  • Support the widest possible range of devices.
  • Automatically fall back to native 3D mode of Scene Viewer for non-AR use cases.

From a button or link on a website or Android app, launch a native AR view of a 3D model.

If Google Play Services for AR isn’t present on the device, control the fallback behavior.

, and choose an appropriate setting for displaying the 3D model.
  • : Always starts in AR viewer, and users can manually switch to a 3D viewer. If Google Play Services for AR isn’t present, Scene Viewer falls back to behavior you configure.
  • : Always displays in AR viewer only, with no ability to switch to a 3D viewer. If Google Play Services for AR isn’t present, falls back to behavior you configure.
    For example, you might launch your own full-screen 3D experience or show a
    friendly error message indicating the user’s device doesn’t yet support AR
    capabilities.
Use your own 3D model viewer or provide another fallback response of your own design for non-AR use cases.
Host an inline view of a 3D model on your website, and allow the user to manually enter into a full-screen native AR mode. Use or any other web-based 3D viewer to launch Scene Viewer natively displaying the 3D model in AR.
  • Launch Scene Viewer natively in AR directly from a 3D model embedded in a web page.
  • Provide users a 3D experience on a surface you own and control, with the option of gradually transitioning them to a more immersive AR experience once you understand their intent to do so.

Набор скриптов для фотошопа

Зачастую для проекта вдруг становится необходима именно та текстура, которая вероятнее всего не пригодится более никогда, и по этой причине отсутствует в вашей библиотеке. А сроки горяяят! Дедлайн близится. И времени совершенно нет на поиски, да еще и в качестве, да еще и бесплатно;)

Решений масса, и все они имеют как свои ЗА, так и свои ПРОТИВ.

А хочется как-нибудь побыстрее и попроще, и чтобы не рисовать маски, регулировать уровни, создавать сотни слоев, а так, чтобы на одну кнопочку нажать, и поучить уже готовые к использованию текстуры.

Итак, вот простой, легкий и эффективный способ получения всего комплекта необходимых текстурных карт для вашего проекта. Конечно текстур класса AAA вы таким способом не получите, однако в большинстве случаев он даст вполне приемлемый результат.

File requirements for models

Scene Viewer has the following support and limitations for models.

File format support 2.0/, using these extensions:
Animation
  • Looping skeletal animation
  • Looping rigid animation
  • Looping transform animation

The animation will be played on loop. If the file contains multiple
animations, Scene Viewer plays only the first animation.

Recommended limits The overall performance of assets depends on setting constraints and
making tradeoffs between vertices, materials, texture resolution, mesh per
material, and other factors. Use the following guidelines to optimize what
works best for your assets.
  • Number of triangles: The recommended limit is 100,000 triangles,
    but targeting the lowest number will maintain high performance in
    Scene Viewer. 30,000 to 50,000 is an ideal range.
  • Number of materials: The recommended limit is 10 materials, two of
    which can be alpha. Target the lowest number possible to keep the
    asset performing well.
  • Mesh per material: 1
  • Max texture resolution: 2048 × 2048
  • Bone (including non-weighted joints): 254 (hard limit)
  • Bone weights per vertex limit: 4 (hard limit)
  • UV: 1 UV per mesh (hard limit)
  • Model size: 10 MB (bigger models may result in poor user experience)
Shadow support Hard shadows are automatically rendered
by Scene Viewer when placing an object, so we recommend against baking
shadows into your model.
Texture support
  • PNG format: PNG-24, indexed PNG-8. JPGs are preferred when there is no
    transparency to reduce size.
  • Color space: sRGB
Material PBR
File loading HTTPS
Scene
  • Axis: right-handed, with these properties:
    • +X is right
    • +Y is up
    • -Z points forward from the origin (in other words, the «front» of
      an asset should be facing +Z)
  • Scale: 1 unit = 1 meter (as defined by the glTF specification to ensure the model is placed in AR in true scale)

Changelog

1.2.1

  • directional and ambient light color & intensity
  • directional light position
  • allowing to hide buttons on mobile device
  • debug console log available
  • allowed multimimes types per extension
  • updated THREE.WebGLRenderer to 1.0.5
  • fixed fbx loader for non animated models
  • zip archive allowed for 3D file upload
  • added border color & width, ground floor, background image and other controls
  • allow mouse control of three.js scene only when mouse is over canvas
  • obj (within mtl & png), stl, wrl, fbx (with animation)
  • multisite support
  • hide_cmds option to hide command buttons
  • added “ask for support” and “rate this plugin” link
  • click, doubleclick event to handle stop and restart animation
  • shortcodes for page/post
  • preloader
  • improved readme

1.1.4

  • allowed multimimes types per extension
  • updated THREE.WebGLRenderer to 1.0.5
  • fixed fbx loader for non animated models
  • zip archive allowed for 3D file upload
  • added border color & width, ground floor, background image and other controls
  • allow mouse control of three.js scene only when mouse is over canvas
  • obj (within mtl & png), stl, wrl, fbx (with animation)
  • multisite support
  • hide_cmds option to hide command buttons
  • added “ask for support” and “rate this plugin” link
  • click, doubleclick event to handle stop and restart animation
  • shortcodes for page/post
  • preloader
  • improved readme

1.1.3

  • updated THREE.WebGLRenderer to 1.0.5
  • fixed fbx loader for non animated models
  • zip archive allowed for 3D file upload
  • added border color & width, ground floor, background image and other controls
  • allow mouse control of three.js scene only when mouse is over canvas
  • obj (within mtl & png), stl, wrl, fbx (with animation)
  • multisite support
  • hide_cmds option to hide command buttons
  • added “ask for support” and “rate this plugin” link
  • click, doubleclick event to handle stop and restart animation
  • shortcodes for page/post
  • preloader
  • improved readme

1.1.2

  • zip archive allowed for 3D file upload
  • added border color & width, ground floor, background image and other controls
  • allow mouse control of three.js scene only when mouse is over canvas
  • obj (within mtl & png), stl, wrl, fbx (with animation)
  • multisite support
  • hide_cmds option to hide command buttons
  • added “ask for support” and “rate this plugin” link
  • click, doubleclick event to handle stop and restart animation
  • shortcodes for page/post
  • preloader
  • improved readme

1.1.0

  • zip archive allowed for 3D file upload
  • added ground floor, background image and other controls
  • allow mouse control of three.js scene only when mouse is over canvas
  • obj (within mtl & png), stl, wrl, fbx (with animation)
  • multisite support
  • hide_cmds option to hide command buttons
  • added “ask for support” and “rate this plugin” link
  • click, doubleclick event to handle stop and restart animation
  • shortcodes for page/post
  • preloader
  • improved readme

1.0.4

  • added ground floor, background image and other controls
  • allow mouse control of three.js scene only when mouse is over canvas
  • obj (within mtl & png), stl, wrl, fbx (with animation)
  • multisite support
  • hide_cmds option to hide command buttons
  • added “ask for support” and “rate this plugin” link
  • click, doubleclick event to handle stop and restart animation
  • shortcodes for page/post
  • preloader
  • improved readme

1.0.3

  • allow mouse control of three.js scene only when mouse is over canvas
  • obj (within mtl & png), stl, wrl, fbx (with animation)
  • multisite support
  • hide_cmds option to hide command buttons
  • added “ask for support” and “rate this plugin” link
  • click, doubleclick event to handle stop and restart animation
  • shortcodes for page/post
  • preloader
  • improved readme

1.0.2

  • obj (within mtl & png), stl, wrl, fbx (with animation)
  • multisite support
  • hide_cmds option to hide command buttons
  • added “ask for support” and “rate this plugin” link
  • click, doubleclick event to handle stop and restart animation
  • shortcodes for page/post
  • preloader
  • improved readme

1.0.1

  • obj (within mtl & png)
  • initial commit
  • multisite support
  • hide_cmds option to hide command buttons
  • added “ask for support” and “rate this plugin” link
  • click, doubleclick event to handle stop and restart animation
  • shortcodes for page/post
  • preloader
  • improved readme

Reviews

http-equiv=»Content-Type» content=»text/html;charset=UTF-8″>lass=»plugin-reviews»>

Plays with WordPress file permissions. Upload folder fails. He wants you to install a plugin. when that plugin is installed, it shows ads on your web page.
(Protect Uploads Plugin)

Deserves million installs at least. Simple, intuitive, easy to setup. 10/10

This plugin is amazing, it works perfectly right away with now configuration and fits so well into the woocommerce product page. The only issue I have is it is a bit slow when loading up the 3D model file so maybe some optimisation could be made to improve it. But apart from that it is really great and thank you so much to the creator keep on doing what you love and the value you give to people will be returned рџ‚

Awesome plugin, which really work!! THX!

Приступим.

Запустим VisualSFM и загрузим наши изображения, выбрав соответствующую иконку, или воспользовавшись меню File → Open+ Multi Images.

После чего идем в меню SfM→Pairwise Matching→Compute Missing Match, и запускаем процесс определения и анализа уникальных точек на изображениях и их связей или шлепаем иконку.

После того как программа проанализирует загруженные изображения (времени этот процесс может занять предостаточно, поэтому предварительно удалите все нечеткие размытые и пр. “неполучившиеся” фотографии, тем самым исключив вероятность некорректного вычисления и сократив потраченное на него время), результат можно будет посмотреть выбрав в строке меню SfM→Pairwise Matching→Show Spanning Forest.

Далее запустим процесс расчета 3д реконструкции на основе полученной в результате информации выбрав в строке меню SfM→Reconstruct Sparce, или кликнув по соответствующей иконке.

Мы также можем наблюдать положение и угол наклона камер, на которые сняты оригинальные изображения, как они рассчитываются и занимают свое положение в сцене. Прокручивание колеса мыши вверх или вниз при зажатой клавише Ctrl, масштабирует фотографии, для получения визуального представления о том, какие фотографии участвуют в формировании какой геометрии и где. Сам процесс реконструкции не занимает слишком много времени.

Следующий шаг – создание более плотного облака точек, которые мы будем использовать далее, для создания меша. Выберите в строке меню SfM→Reconstruct Dense, или просто жмите иконку CMVS после чего укажите программе путь сохранения проекта, и идите попейте чайку, на вычисления понадобиться некоторое время.

после того как в окне журнала появилось сообщение о том что процесс создание плотного облака точек завершен выберите View→Dense 3D Points

Вау! Честно говоря ожидал гораздо худшего результата, учитывая столь малое количество снимков. Весьма неплохой однако результат. Подозреваю он был бы более впечатляющ, если бы мне удалось сделать побольше фотографий, обойти объект еще несколько раз. Впрочем VisualSFM позволяет интегрировать в проект недостающие изображения в любой момент, при этом рассчитываться будут данные только добавляемых изображений, благодаря тому что при первом вычислении каждому файлу изображений были созданы и сопоставлены файлы .sift и .mat, хранящие информацию о вычисленных позициях и взаимосвязях (в чем можно убедиться заглянув в папку с исходными изображеними), что избавляет от необходимости каждый раз при внесении изменения в проект (добавлении, выравнивании или удалении снимков к примеру) ожидать окончания вычислений.

For developers

A lot of functions of the 3D Viewer are macro-recordable. However, if that is not enough (or if the function is not recorded properly), it is better to write a plugin. In the latter case no macros should be called from Java, as that would limit the code to work with the currently active 3D Viewer (even if the user clicked somewhere else).

This code snippet should get you started:

Image3DUniverse univ = new Image3DUniverse();
univ.show();
univ.addMesh(yourImagePlus, null, "somename", 50, new boolean[] {true, true, true}, 2);
...

Full documentation for developers with tutorials and explained code snippets can be found here.

Упрощение тяжелых сеток

Если вам часто бывает необходимо работать с сырыми сканами, и ваши вычислительные мощи далеки от топовых, крутить по несколько гигабайт занятие для истинных дзен-буддистов, потому как терпения требуется не один вагон, пока софтина вычисляет координаты сотен миллионов полигонов в следующую секунду.

Посему, если ваше терпения все же не дотягивает до дзен-буддистского, исходную сетку требуется как минимум облегчить или «упростить», проведя при этом ряд очистительных и корректирующих процедур, без ощутимого ущерба для топологии модели. К тому же, скажем, пересылать настолько тяжелые файлы по почте весьма нерационально и непрактично.

На сегодняшний день инструменты для осуществления операций по чистке (clean) и упрощению (simplify) тяжелых сеток, в той или иной степени имеются фактически в любом популярном 3д пакете, ровно как и отдельные утилиты специализирующиеся на решении исключительно подобных задач (например  Skinny3D от TDMSolution -создателей популярных плагинов для Rhino), однако мощным, гибким и удобным инструментом является open-source пакет MeshLab (хотя насчет удобства это еще как сказать, софт не без особенностей, так например примененную  операцию нельзя отменить), к слову сказать как раз разработанный для коррекции и выправления результатов сканирования.

Поддерживаемые форматы, просмотр формата STL

Главное для просмотрщиков — это список форматов файлов, которые с его помощью можно открыть. И сразу же надо сказать, что популярный для трёхмерной печати формат STL в View3Dscene поддерживается, начиная с версии программы 3.16.1. Формат STL (от англ. stereolithography) — это простой формат для трёхмерных объектов, который часто используется для распространения прототипов моделей для 3D-печати.

View3Dscene уверенно открывает файлы STL. Разве что в зависимости от размеров этих файлов, которые могут быть сотни мегабайт, время открытия может составлять десяток секунд. Так же вы можете конвертировать файлы STL в X3D

Рис. Просмотр модели в формате STL

Рис. Просмотр модели в формате STL

Рис. Просмотр модели в формате STL

Изначально в программе поддерживается стандарт моделирования виртуальной реальности VRML и его наследник стандарт X3D. Это текстовые форматы для трёхмерной графики, включая анимацию, динамическую интерполяцию, текстуры, шейдеры, интерактивность и тому подобное. В своё время VRML чуть было не стал стандартом 3D для веб-браузеров. Поддерживаемые версии VRML — 1.0, 2.0 с расширениями .wrl, .wrz и .wrl.gz. Для X3D расширения .x3d, .x3dz, .x3d.gz и .x3dv, .x3dvz, .x3dv.gz.

View3Dscene — это не просто просмотрщик файлов VRML, но отчасти браузер VRML/X3D. Так как программа поддерживает практически все возможности этих форматов, в том числе сенсоры, коллизии и тому подобное. Но реализация ECMAScript пока на текущий момент (май 2015 год) не встроена в программу.

Как браузер View3Dscene может загружать VRML через интернет. Для этого сначала нужно включить в настройках программы загрузку ресурсов через Сеть: «File — Preferences — Download Resources From Network». Потом нужно скопировать URL файла VRML/X3D в буфер обмена (CTRL+C), открыть меню «File — Open URL», появится окно с приглашением вставить адрес URL через (CTRL+V), после чего нужно нажать «ОК» и подождать пока загрузится wrl-файл. Кстати, в VRML/X3D имеется возможность создавать из объектов ссылки. View3Dscene эти ссылки будет открывать, запуская штатный веб-браузер.

Рис. VRML-сцена «Офис в стиле нуар»

В отношении других форматов трёхмерной графики View3Dscene можно назвать просмотрщиком 3D моделей. Поддерживаются следующие форматы на момент версии View3Dscene 3.15

Программа открывает формат динамической анимации трёхмерной графики Castle Game Engine’s animations. Это файлы с расширением .kanim.

Формат Collada (расширение .dae) — это формат на основе XML, разработанный для обмена между приложениями для создания трёхмерной графики. В View3Dscene реализовано много возможностей формата Collada — геометрия и материалы, текстуры, камеры, свет. Но анимации в файлах Collada не воспроизводится.

Рис. Импорт в View3Dscene файла в формате Collada

Могут открываться многие файлы OpenInventor (расширения .iv). OpenInventor — это в некотором роде аналог VRML и на данный момент редко используется.

Частично, на базовом уровне поддерживается формат 3DS (3d Studio). В View3Dscene обрабатываются самые основные, базовые элементы формата 3DS.

Открываются файлы и формата MD3. Это формат, который используется в компьютерной игре Quake 3. Загружается как геометрия с текстурами, так и анимация моделей.

Файлы в формате OBJ Wavefront тоже открывается в View3Dscene. Это один из распространённых стандартов для переноса трёхмерных моделей из одной программы в другую. Поддерживается геометрию и материалы этого стандарта.

В программе поддерживаются также экспортные файлы JSON для программы скелетной анимации Spine. Еще можно открыть файлы очень древнего формата Videoscape ГЕО (расширение .geo).

Add the library

We’ll need to include a set of JavaScript files in order to use <model-viewer>.

The following section adds the <model-viewer> library to your page. Paste the following code at the end of .

We’ve just added libraries, without changing content — if you refresh your page, you’ll see the same content. If you open the DevTools console, you may see some warnings about missing WebXR APIs, but these are expected until that API is fully released.

Maximizing Compatibility

Out of the box, <model-viewer> supports many modern browsers. However, if you’d like to extend the number of browsers that your page can support, you can include additional polyfills.

Our full recommended set is below. These will help you support a great experience on all modern browsers. See the <model-viewer> polyfills documentation for more information.

Paste the following code into .

Режимы просмотра

View3Dscene предлагает три режима просмотра: исследование (Examine), ходьба (Walk), полёт (Fly). Этим режимам соответствуют основные кнопки интерфейса программы. Если навести курсор на одну какую-нибудь из этих кнопки режимов навигации, то появится подсказка со всеми возможностями данного режима на английском языке.

Рис. Подсказка для режимов просмотра View3Dscene

Режим исследования предлагает стандартный способ исследования моделей: левая кнопка мыши — вращение модели, правая кнопка мыши — масштабирование, средняя — перемещение модели. Клавишами на клавиатуре со стрелками можно задавать постоянное вращение с убыстрением или замедлением вращения. Режим ходьбы (Walk) предполагает возможность перемещаться по трёхмерной сцене как в шутерах с помощью AWSD. Поддерживается определение коллизий. А режим полёта — это тот же режим ходьбы только с отключенной гравитацией.

Также окно программы можно разбить на отдельные фреймы. Фреймов на экране программы может быть до четырёх штук.

Рис. Фреймы View3Dscene

Само собой поддерживаются различные режимы отображения модели: waveframe, solid, shape. Выбор этих режимы находятся в главном меню View.

В программе кроме стандартного оптического трассировщика, который поддерживает исключительно возможности VRML 97, имеется дополнительный трассировщик rayhunter. С его помощью можно генерировать альтернативный рендеринг сцены — с тенями, зеркалами и прозрачностью. Вызвать rayhunter можно через меню «Display — Raytrayce». В самом rayhunter также имеется выбор из двух алгоритмов трассировки, которые будет предложено выбрать при задействовании rayhunter.

Description

Simple WordPress/WooCommerce product 3D viewer.
Has a visual shortcode builder where you can upload the 3D model and adjust settings like color, background, reflection, light sources, shadows, etc. The shortcode can be pasted to any page or a post.
In the WooCommerce admin the plugin adds a new “Product model” box underneath “Product Image”.
Supported file types: STL, OBJ/MTL, VRML, GLTF (including textures and animation), ZIP.

Features

  • Visual shortcode builder.
  • WooCommerce integration.
  • WooCommerce products have an option to keep the product image and show “View 3D” button
  • Files supported: STL (bin,ascii), OBJ (including MTL support), VRML, GLTF (including textures and animation), ZIP.
  • Adjustable scene – background color, shadows, ground mirror.
  • Adjustable model – color, shininess, transparency.
  • Browser support: works best with WebGL enabled browsers.
  • PRO version: Can have multiple 3D viewers on the same page (10 maximum).
  • PRO version: Can convert models to PNG, animated GIF, WEBM video format to protect models from downloading or improve the customer experience on mobile.
  • PRO version: Option to show a WEBM or a GIF instead of 3D model on mobile devices.
  • PRO version: Model compression (for faster model loading)
  • PRO version: Can load models from 3rd party sites with shortcodes.
  • PRO version: Model repair feature (STL, OBJ).
  • PRO version: Model polygon reduction feature (STL, OBJ).
  • PRO version: Variable product support.

Our latest news

  • July 27, 2020

    These guys have developed a 16-camera photo booth to solve common issues with 360 fashion photography of live models

  • June 08, 2020

    Overview of workflow and tools that were used to create an interactive 3D application for Surf Coast Shire Council by Avi Mandal.

  • April 30, 2020

    How to achieve a full 3d effect with 360 product photography without investing thousands into specialized equipment.

  • March 23, 2020

    Learn how to setup a 3D product model in 3ds Max for photorealistic rendering in V-Ray that is compatible with WebRotate 360.

  • February 25, 2020

    Also includes our new ground-breaking 360 spin image rotation mode and the integration with our new hosting platform PixRiot.

  • November 29, 2019

    If configured and a 360 product view is zoomed in, you can pan vertically and drag horizontally at the same time.

  • September 30, 2019

    An example that spins a 360 product view to a desired frame and zooms in to a selected hotspot via WebRotate 360 API.

  • August 30, 2019

    Follow these updated steps to configure your web browser for local and offline viewing of WebRotate 360 Product Views

  • Announcing the launch of PixRiot

    June 25, 2019

    PixRiot is our new software service that offers our users an efficient management and fast and reliable delivery of their assets

Join the conversation

Features

  • All the 3D and 2D model formats supported by Castle Game Engine
    can be opened: X3D, VRML, Collada, 3DS, MD3, Wavefront OBJ, Spine JSON…

  • Various navigation modes are available:
    (easily rotate and move the whole model),
    (walk like in FPS games,
    with collision detection, gravity and related features available),
    (similar to but without gravity).

  • All model formats can be converted to X3D.

    You can convert between X3D classic and XML encodings (in both directions),
    and you can convert from VRML 2 to X3D.
    You can also use view3dscene as a «pretty-printer»,
    just open and save any VRML/X3D file without any version conversion.

    Command-line options to convert in batch mode ()
    are available in view3dscene. Special minimized binary
    (useful to install on servers without GUI libraries
    available) is also included in view3dscene archive.

  • A number of Castle Game Engine’s rendering features are available,
    like GLSL shaders, bump mapping and shadows.

  • Built-in ray-tracer
    (that is also available as a separate command-line program,
    rayhunter)
    to generate nice views of the scene (with shadows, mirrors,
    and transmittance). Classic ray-tracer implements exactly VRML 97 / X3D
    lighting equations.

  • You can inspect your model (select triangles by clicking
    right mouse button in Walk / Fly mode,
    and use menu item Help -> Selected object information).

    There are also very limited editing capabilities. They are
    intended to be used only as post-processing of some model.
    We intentionally do not try to implement a full 3D authoring program here.

  • Animations may be played from VRML / X3D files,
    using sensors, scripts, interpolators and all other VRML events features.

    You can activate VRML pointing-device sensors by clicking with
    left mouse button (the cursor will change shape and you will
    get status information when your cursor is over some clickable sensor).
    Note that this works only when Collision
    detection
    is on (as it requires octree).

    You can also play a named animation using menu Animation -> Named Animations.

  • Baked animations can also be played from
    Castle Animation Frames
    (castle-anim-frames) format or MD3 files
    (and you can convert any interactive VRML/X3D animation to a baked one).

  • There are menu items and . GNOME users will be happy to hear
    that it can also be used as , providing thumbnails when you view directory with
    VRML / X3D and other 3D models. We can also make a special
    «screenshot» of 3D environment as a cube map (to DDS, or six
    separate images).

Requirements

  • OpenGL
  • Libpng,
    Zlib
    (under Windows appropriate DLL files are already included
    in program’s archive, so you don’t have to do anything)
  • Under Unix (Linux, FreeBSD, Mac OS X):
    GTK+ >= 2.6
  • and OggVorbis (VorbisFile and dependencies)
    libraries are strongly suggested if you want to hear sound
    (under Windows appropriate DLL files are already included
    in program’s archive, so you don’t have to do anything)
  • Mac OS X users should look at the list of dependencies on Mac OS X

To play movies (in VRML/X3D nodes) and
to record movies (by option)
you have to install ffmpeg
and make sure it’s available on $PATH.

  • Linux and FreeBSD users should find package
    suitable for their distribution.
  • Windows users can install
    FFmpeg Windows Builds.
    Remember to add bin/ directory to your $PATH after unpacking.
  • Mac OS X users can install using
    HomeBrew,
    MacPorts or
    Fink.

Also program from
ImageMagick
package must be available on $PATH for some miscellaneous image formats to work.
See castle-view-image documentation for a list of image formats handled.

5.1. How to see the console on Mac OS X

view3dscene uses a standard OS console
for some stuff (e.g. for Console -> Print Current Camera…). You will not see this
console if you run the program using the bundle (by double-clicking on the app
in Finder, or in dock…).

To see the console output, run view3dscene from terminal:

cd directory-where-you-installed-view3dscene/
./view3dscene.app/Contents/MacOS/view3dscene

Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Рейтинг автора
5
Материал подготовил
Максим Иванов
Наш эксперт
Написано статей
129
Ссылка на основную публикацию
Похожие публикации